Dwarsfluit
Graag wil ik Stichting Eigen Muziekinstrument bedanken voor de hulp bij het aanschaffen van mijn nieuwe houten fluit. Als je fluit gaat studeren aan het conservatorium is het vrijwel vanzelfsprekend dat je op een metalen instrument van bijvoorbeeld zilver of goud speelt. Tot voor kort heb ik ook altijd met veel plezier op een zilveren fluit gespeeld.
Tijdens mijn masterstudie aan het conservatorium van Luzern maakte ik voor het eerst kennis met de klank van een houten fluit. Die toon heb ik altijd in mijn gedachten gehouden. Toen ik een paar jaar geleden eens een houten fluit van de Nederlandse bouwer Alfred Verhoef uitprobeerde viel er veel op zijn plaats. De klankkleuren die ik op mijn zilveren fluit soms met moeite kon vinden kon ik op de houten fluit meteen laten klinken. Verhoef maakt fluiten in zes verschillende houtsoorten en ik vond ze allemaal prachtig. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de palissander fluit met zijn stralende, rijke toon. Het voelt als een warm bad om op zo’n prachtig instrument te kunnen musiceren.
Zo’n handgemaakte houten fluit is kostbaar en met hulp van Stichting Eigen Muziekinstrument is het gelukt om de financiering rond te krijgen. Nu ik op de palissander fluit speel merk ik dat ik bij het studeren telkens weer geïnspireerd raak door het instrument. Het is heel uitdagend om te zoeken naar steeds weer nieuwe klankkleuren. In de verschillende kamermuziek ensembles waar ik in speel komt het instrument erg goed tot zijn recht. Ook in de orkesten worden steeds meer programma’s op houten fluiten gespeeld en natuurlijk is het prachtig om ook de muziek uit de barok op deze fluit te kunnen spelen.