Rens Claerhoudt

Viool

“Op die viool wilde ik iedere dag spelen. Er was slechts één bekend probleem…”

Na bijna mijn hele conservatoriumopleiding op mijn eigen viool te hebben gespeeld werd het mij een jaar voor mijn afstuderen duidelijk dat ik toe was aan een nieuwe, betere viool. Ik ging voorzichtig op zoek naar een viool die mij de komende jaren kon begeleiden. Na lang zoeken, proberen, twijfelen en afwijzen kwam ik bij een prachtige viool van Cuijpers uit. De viool was jarenlang onbespeeld geweest maar de kwaliteit spatte er vanaf. Op die viool wilde ik iedere dag spelen. Er was slechts één bekend probleem…

Het geld dat de verkoop van mijn eigen viool zou opleveren bracht me samen met mijn eigen spaargeld een eind op weg maar het was nog niet voldoende. Toen heb ik de hulp van onder andere Stichting Eigen Muziekinstrument ingeschakeld. Dankzij de hulp van Aleid van Beuningen is het mij uiteindelijk gelukt om de viool te kunnen kopen. Het is een geweldig gevoel om iedere dag op zo’n mooie viool te mogen spelen en het ook nog als mijn eigen instrument te beschouwen.

Buiten de financiële steun, wat natuurlijk de aanleiding was voor mijn aanvraag, heb ik gemerkt dat de morele steun die uit een gehonoreerde aanvraag spreekt misschien wel net zo veel waard is als het geldbedrag. Het feit dat er mensen bereid zijn zich voor een jonge musicus in te zetten werkt erg motiverend, misschien wel juist in een periode waarin musici soms het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Ik ben Stichting Eigen Muziekinstrument, en Aleid van Beuningen in het bijzonder, dan ook ontzettend dankbaar voor de financiële én morele steun.