Matteo Costanzi

Hobo d’amore

De hobo d’amore, wat een fantastische klank! Dat dacht ik toen ik voor de eerste de klank van dit mooie instrument hoorde. In Italie wordt de hobo d’amore bijna nooit gespeeld maar hier in Nederland is het zeer belangrijk. Elk jaar word ik gevraagd om de muziek van Bach te spelen, cantates en passie’s, waar de hobo d’amore een belangrijke rol speelt. Het was altijd moeilijk om een goede hobo d’amore te vinden en soms moest ik concerten met slechte instrumenten spelen. Dankzij de Stichting Eigen Muziekinstrument en Aleid van Beuningen heb ik eindelijk een eigen uitstekende hobo d’amore! Het instrument is van het italiaanse merk Bulgheroni, het heeft een hele warme en ronde klank en is ongelofelijk stabiel in de intonatie, al bij de eerste noot dat ik op dit instrument speelde ben ik meteen verliefd op deze hobo d’amore geworden.

Dit instrument geeft mij niet alleen de kans om alle concerten te accepteren, maar ook concerten uit te voeren met een breder repertoire. Hier door kan mijn activiteit als solist en orkestmusicus toenemen en daarbij biedt het bredere repertoire een mooie aanvulling op de programmering van mijn kamermuziekconcerten die ik gedurende het jaar geef, waarvaan een aantal in samenwerking met stichting Live Music Now en Stichting Muziek in Huis.

Hartelijk bedankt SEM en Aleid voor jullie professionaliteit, beschikbaarheid en ondersteuning!