Althobo
Vanaf het moment dat ik voor het eerst een althobo bespeelde, is het mijn wens geweest om ooit zelf zo’n prachtig instrument te bezitten. Nu, zo’n tien jaar later, is die wens mede dankzij SEM uitgekomen.
Naast dat een althobo een prachtige klank heeft, is het ook het belangrijkste bij-instrument naast de hobo. Veel componisten maken goed gebruik van de warmere klank van de althobo, zowel in orkestrepertoire als in kamermuziek. Het beschikken over twee instrumenten vergroot je mogelijkheden als hoboïst dan ook enorm.
Tijdens mijn bachelor studie aan het Conservatorium van Amsterdam heb ik veel gebruik gemaakt van de althobo van het conservatorium. Deze moet je echter delen met de andere hobostudenten en is na je studie ook niet meer beschikbaar.
Toen ik besloot mijn master te gaan volgen bij Miriam Pastor, althoboïste van het Concertgebouworkest, was dat een goed moment om op zoek te gaan naar een eigen althobo en de financiële middelen daartoe.
Na een korte zoektocht is mijn oor gevallen op een nieuwe Lorée althobo met een ruime ronde klank in alle registers.
Ik geniet er ontzettend van dat ik althobo kan gaan spelen wanneer ik wil en dat ik ruim de tijd heb om dit instrument te leren kennen en er alles uit te halen dat er in zit.
Ik wil Stichting Eigen Muziekinstrument en Aleid van Beuningen dan ook enorm bedanken voor hun hulp!