Jellantsje de Vries

Altviool

Ik speel vaak in muziektheatervoorstellingen en ik speel veel hedendaagse muziek, waarbij mij vaak gevraagd wordt op een concert te wisselen van viool naar altviool. Deze altviool maakt me voor met name dit soort projecten veelzijdiger en geeft componisten die voor mijn ensembles schrijven daarom ook meer mogelijkheden.

In 2012 ben ik afgestudeerd in Amsterdam als violiste en sindsdien heb ik veel werk in de wereld van de nieuwe muziek en muziektheater. Steeds vaker kreeg ik de vraag of ik ook altviool speelde. Soms was dat voor uitvoeringen van stukken als Pierrot Lunaire van Arnold Schoenberg of Drei Volkstexte van Anton Webern. Soms kreeg ik deze vraag van componisten die de vrijheid wilden hebben ook voor altviool te schrijven.

Het is geweldig om altviool te spelen, maar het was vaak lastig om speciaal voor zo’n project een altviool te lenen. Bovendien wilde ik te mogelijkheid hebben er veel op te studeren en een “band” te krijgen met het instrument.

Voor een groot project kreeg ik een altviool te leen van Jan van der Elst, vioolbouwer in Dordrecht. Van hem heb ik ook mijn viool en daar ben ik nog steeds enorm gelukkig mee. De altviool is afkomstig van het E.A.I.T.C. te Gent. De klank van het instrument vind ik prachtig en bovendien is het, door de wat kleine afmetingen van het instrument, makkelijk om van de viool naar de altviool en andersom te switchen.

Ik wilde het instrument ontzettend graag houden en door Stichting Eigen Muziekinstrument is dit gelukt. Ik ben SEM zeer dankbaar voor het helpen te realiseren van mijn droom dit instrument de mijne te maken! Ik hoop er een mooie toekomst mee tegemoet te gaan.