Elise Sluiman

Barokhobo

Tijdens mijn studie moderne hobo in Den Haag werd mijn aandacht steeds vaker getrokken door de barokhobo. De klank van het instrument sprak me erg aan, maar ik wilde ook ervaren hoe het “voelt” oude muziek op authentieke instrumenten te spelen. Toen ik een hoboconcert van Bach op moderne hobo speelde, hakte ik de knoop door. Ik wil dit ook op barokhobo spelen!

In de zomer van 2012 ben ik met een 2e studie begonnen, namelijk de barokhobo. Al snel stond ik op de wachtlijst bij een barokhobo bouwer en een half jaar later had ik mijn eigen barokhobo. Echter, in de oude muziek wereld kan je als hoboïst niet zonder de hobo d’amore en de hobo da caccia.

Een jaar later vulde ik mijn instrumentarium aan met een barok hobo d’amore van de bouwer Paul van der Linden. Op dat moment had ik al 4 instrumenten! De “gewone” moderne hobo, moderne althobo, barokhobo en een barok hobo d’amore. Er miste echter nog één belangrijk instrument: de hobo da caccia. Dit instrument is de voorloper van de althobo en is door J.S. Bach veelvuldig ingezet in zijn cantates en passies. Helaas kon ik dit instrument zelf niet meer financieren na de aanschaf van mijn andere instrumenten waardoor ik bij SEM terecht ben gekomen. Ik ben Aleid van Beuningen en SEM heel dankbaar dat ze me hebben geholpen met de financiering van de hobo da caccia, zodat ik me nog meer op de oude muziek kan richten en aan meer projecten en concerten deel kan nemen.

Bij dezelfde bouwer als die van mijn hobo d’amore bestelde ik een hobo da caccia, een kopie van een Zweeds instrument van de bouwer IC Weigel uit +/- 1720. Het instrument wordt volledig met de hand gemaakt uit esdoorn. Eerst wordt de caccia achtkantig gemaakt en vervolgens door zaagsneden aan de binnenzijde van het instrument gebogen. Daarna wordt het instrument verlijmd en met dun schapenleer omkleed om de zaagsneden te verbergen. Dit is een gecompliceerde en tijdrovende handeling. De hobobeker is uit messing gemaakt. Sinds april 2014 kan ik mezelf, dankzij SEM, de trotse eigenaar van dit instrument noemen!