Dominique Vleeshouwers

Vibrafoon

“Slagwerk is het oudste instrument van deze aardbol, het begon met een aantal botten, maar inmiddels is het slagwerkinstrumentarium al aardig gegroeid. Het is als slagwerker dan ook bijzonder fijn dat er stichtingen als SEM zijn die ons kunnen ondersteunen”.

Ik heb een enorme passie voor slagwerk. Slagwerk is het oudste instrument van deze aardbol, het begon met een aantal botten, maar inmiddels is het slagwerkinstrumentarium al aardig gegroeid. Het is als slagwerker dan ook bijzonder fijn dat er stichtingen als SEM zijn die ons kunnen ondersteunen.

Als musicus wil ik me richten op kamermuziek. Er is nog niet veel repertoire voor slagwerk in kamermuziekverband. Gelukkig heeft er in de laatste een grote ontwikkeling plaatsgevonden in speelmanier en in instrumentenontwikkeling, waardoor ook het repertoire is gaan groeien.

In dit repertoire voor slagwerk worden veel verschillende instrumenten voorgeschreven, waaronder vaak de Vibrafoon. Dit instrument is bekend geworden in de Jazz, denk aan namen als Lionel Hampton, Milt Jackson en Mike Mainieri. In de klassieke muziek zie je de Vibrafoon steeds meer naar voren komen. Een belangrijk repertoire werk voor ons is een werk van Franco Donatoni genaamd Omar. Een ander werk is het IV deel uit het werk Iching geschreven door Per Nørgard, dit werk heb ik gespeeld in de finale van het Tromp concours waar ik de Vibrafoon voor het eerst in een concert bespeelde.

Ik ben ontzettend blij dat Stichting Eigen Muziekinstrument me heeft kunnen helpen met de aanschaf van dit instrument. Dit instrument is gebouwd in Ittervoort door Adams. Deze Vibrafoon genaamd Alpha artist series betreft een van de eerste die gebouwd zijn. Ik heb met Adams samengewerkt om de laatste ontwikkelingen in het instrument te onderzoeken. Na een jaar mag het resultaat er wezen, een mooi ontwerp, een mooie klank en een geweldige techniek zit erachter.

Duizendmaal dank!

www.dominiquevleeshouwers.com