Anne Sophie van Riel

Altviool

Terwijl ik deze tekst schrijf dwalen mijn gedachten af naar hoe mijn leven er een jaar geleden uitzag. Op dat moment was ik al een poosje afgestudeerd voor de master moderne hobo en woonachtig in Lübeck (Duitsland). Ik reisde kriskras door heel Duitsland en was ook veel in Nederland onderweg. Tijdens de vele uurtjes die ik in de trein zat, luisterde ik oneindig veel barokmuziek.Ik vond van kinds af aan de klank en het timbre van de barokhobo zo fantastisch mooi, het sprakdirect tot mijn hart. Deze treinreizen waren een mooi moment om bij vele zaken stil te staan, en plotseling – alsof er iets op z’n plek viel – wist ik het: IK WIL BAROKHOBO SPELEN!

Vanaf dat moment is mijn leven er heel anders gaan uitzien, ik kon via mijn familie een eenvoudige barokhobo vinden waar wat geluid uit kwam en ik nam contact op met Alfredo Bernardini, een fantastische professor aan de Mozarteum Universität in Salzburg. Hij merkte al gauw op dat het instrument behoorlijk gebrekkig was en raadde me aan een nieuw instrument aan te schaffen. Hiervoor heb ik een aanvraag bij Stichting Eigen Muziekinstrument gedaan. Een half jaar heb ik keihard gestudeerd en de toelating voor een plek in de Master aan de Mozarteum Universität gehaald, het voelde alsof ik thuis kwam!

Op dit moment, ruim een half jaar na aanvang van mijn studie in Salzburg, kan ik niet geloven dat ik vandaag op een prachtig instrument – dankzij de geweldige Stichting Eigen Muziekinstrument – muziek van Bach en Händel heb gerepeteerd met een ensemble voor een concert dat we aanstaande vrijdag geven in een mooie kerk in Salzburg! Ik verheug me ontzettend op al het moois dat er dankzij dit geweldige instrument nog zal gaan komen in mijn professionele leven.