Stefan Woudenberg, Klarinet

Als hedendaagse klarinettist is het bespelen van alle leden van de klarinetfamilie (es, bes/a, bassethoorn, bas) van groot belang. Natuurlijk gaat het dan niet alleen om het kunnen spelen op een instrument, maar ook om een kwalitatief hoogstaande beheersing ervan. Het hebben van de beschikking over een eigen instrument is daarom onontbeerlijk.

Daar kwam in mijn geval nog de specifieke keuze voor het instrument bij. In Nederland kennen wij een mooie traditie van Duitse klarinetten, zoals ook de basklarinet gebouwd door de firma Herbert Wurlitzer. Een unieke gelegenheid deed zich voor toen een dergelijk instrument beschikbaar kwam.

Als student aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag volg ik basklarinetlessen bij de basklarinettist Erik van Deuren om mij verder te verdiepen in het variƫrende en toegenomen basklarinetrepertoire. Vaak is mij dan ook al gevraagd om in verschillende gezelschappen basklarinet te komen spelen. Echter had ik alleen maar het conservatoriuminstrument tot mijn beschikking waar regels en beperkingen aan vast zitten die het vrij gebruik buiten het conservatorium lastig maken. Vandaar was mijn behoefte aan een eigen instrument erg groot, om buiten het conservatorium de mogelijkheid te hebben om lessen te volgen, concerten te geven en mij voor te bereiden op de toekomstige beroepspraktijk waar de basklarinet onmisbaar is.

Top